Spotřebitelská práva při nákupu v kamenné prodejně
I když je stále větším trendem nakupovat online, nákup v kamenné prodejně se stále řadí mezi oblíbené možnosti. Jaká jsou v tomto případě spotřebitelská práva? Podívejte se na ta hlavní, která jako kupující máte.
Vrácení zboží
Při online nákupu je zvykem, že je možné zboží bez udání důvodu do dvou týdnů vrátit. Jak je to s nákupem v kamenných prodejnách? Zde tato lhůta neexistuje. Zákazník zde má právo si zboží vyzkoušet a prohlédnout a tak mu je možnost vrácení odepřena. Pokud je něco takového nabízeno, je to jenom dobrá vůle obchodníka, který může stanovit:
- Lhůtu na vrácení
- Formu získání peněz – například ve formě poukázky
- Stav zboží a obal
Pozor však na situaci, která by byla spojena s tím, že zboží by bylo nabídnuto mimo prodejnu a v ní by následně bylo jenom prodáno. Na toto zákon pamatuje a v takovém případě umožní do čtrnácti dní od smlouvy odstoupit. Typickým příkladem jsou různé předváděcí akce, s následným zaplacením a vyzvednutím v kamenné pobočce. Zde právo na vrácení zboží a zrušení smlouvy rozhodně nezaniká.
Záruka
Nákup v kamenné prodejně je stejně jako nákup online spojený s klasickou záruční lhůtou. Ta je u nás ve většině případů dvouletá a začíná běžet právě dnem, kdy je zboží koupeno. Tedy dnem, kdy bylo zaplaceno a kdy bylo společně s účtenkou, popřípadě i záručním listem převzatu. Nákupem v kamenné prodejně se záruka nijak nekrátí. Prodloužena může být pochopitelně libovolně.
Předvedení zboží
I na toto má kupující v kamenném obchodě právo. Dodejme však, že je celá řada obchodníků, kteří toto právo nerespektují a odmítají zboží vybalit z originálního obalu a předvést. Praxe je dnes taková, že toto umožní spíše velké obchody, zatímco u těch malých se zboží kupuje v takovém stavu, jak je v regále, bez možnosti vyzkoušení. Stále však bez práva na vrácení, pokud obchodník nestanoví jinak.